Sunday 11 October 2015

mencintai UPSI



Salam sahabat maya sekalian.. santai-santai hari minggu ni saya bawakan coretan kepada kisah diri sendiri. Semoga boleh di jadikan sumber inspirasi untuk kalian juga. Moga ada sedikit ilmu yang bermanafaat juga.

Saya kongsikan pengalaman saya menyambung pelajaran peringkat ijazah pertama kepada ijazah lanjutan di university  yang  sama. Saya selalu dengar ada yang menyatakan universiti yang sama sahaja kita belajar macam tidak mencabar kita lagi. Kadang-kadang ada juga terdengar suara sumbang mengejek.. sudah lah di universiti yang sama... Universiti Pendidikan Sultan Idris pulak tu!

Sebenarnya pada pandangan peribadi saya sendiri setelah saya alaminya, belajar di universiti yang sama adalah lebih memudahkan kita untuk serasi dengan sekeliling. Cabaran untuk menyiapkan tesis tidak sama dengan cabaran kita hanya ke kelas setiap hari. Jadi perlu ada keserasian dengan persekitaran kita barulah kita akan rasa selesa dan mood belajar pun tidak kelaut!.

Dulu saya rasa sedikit kecewa bila ramai jugak yang memperlekehkan universiti tempat saya belajar. Tetapi setelah dua ijazah saya dari sana.. saya semakin bangga menjadi salah seorang alumni UPSI. Kami di panggil ibu kandung suluh budiman. Dari sana lahir pendidik yang mendidik generasi masa kini. Jadi mengapa sayah arus malu? Betul tak?

Saya rasa selesa di sana. Walau jarak tempat tinggal saya untuk kesana memang jauh tetapi saya sudah bulatkan tekad, ijazah kedoktoran saya juga bakal di kurniakan dari universiti yang sama. Bukan universiti pengukur minat dan kehendak kita untuk belajar, tetapi kelangsungan kesanggupan kita meneruskan cabaran untuk belajar setinggi mungkin!

Semangat saya belum pernah pudar.. untuk ke peringkat tertinggi dalam bidang ilmiah saya dan juga dalam bisnes Shaklee saya! Jangan takut dikatakan tamak  kerana kita bukan tamak jika semua benda kita mahu yang terbaik tetapi kita adalah seorang yang sentiasa positif kerana memikir sesuai yang berkembang bukannya menguncup!

Fikir-fikirkan lah! Sambil tu kalau nak suplimen Shaklee jangan lupas saya SID anda!



Norlida ali SID no 1076533
Pengedar SHAKLEE area balik pulau dan sekitarnya
whatsapp 0125656085
Fb address norlyda ali
Page pakar nyata jelita
Wechat nelly020974
Instagram idaally

No comments:

Post a Comment