Monday 5 October 2015

punca mengantuk keterlaluan





Salam sahabat maya sekalian..

kali ini saya teruskan peringkat kedua dalam dilema seorang pengidap hypertensi.

Pada entry sebelum ini saya membicarakan tentang kepekatan darah pada penghidap darah tinggi. Seterusnya, darah yang telah menjadi pekat dan mengalir dengan perlahan tidak boleh mengangkut oksigen dan nutrien ke seluruh badan dengan baik. Apabila otak kita tidak menerima bekalan oksigen yang mencukupi, kita akan kerap rasa letih dan mengantuk. Kualiti tidur kita terganggu. Tidur 8 atau 9 jam satu hari (lebih daripada cukup), tetapi masih senang rasa letih dan ngantuk, khasnya pada waktu petang. 

Tetapi.. saya nyatakan disini.. pengalaman saya sendiri.. bukan ada dignosis dari mana-mana pihak ye. saya tidak mengalami gejala ini. Serius saya katakan tidur tidak ada dalam jadual harian saya.. saya akan tidur apabila mata betul-betul mahu tidur.. Jadi.. bayangkan lah jika saya tidak prihatin pada tahap kesihatan saya? gejala tidak ada.. saya masih relaks kerana tidak merasa terganggu.

Menurut doktor johari yang selalu merawat saya sejak tiga tahun lepas.. Individu yang tidak mempunya tanda-tanda pengidap darah tinggi adalah lagi bahaya jika mendapat serangan secara tiba-tiba. Beliau selalu berkata pada saya.. U muda lagi..tak takut ke tiba-tiba pengsan!? Sebenarnya saya takut juga.. tapi saya masih percaya saya masih kuat untuk melawannya. Dengan pengambilan OMEGA secara konsisten tentunya! 

Pada entry sebelum ini ada saya ceritakan kesan lain yang saya perolehi apabila mengambil omega kan? haaa!! kesannya ialah.. saya berjaya menurunkan berat badan saa sebanyak 14kg selama 18 bulan saya mengamalkan pemakanan omega secara konsisten! Seronok kan?

Tak percaya? kena cuba.. kerana dalam masa sama omega ni menggalakkan metabolisme.. saya jadi cepat berpeluh dalam setiap pergerakan. memang rasa sedikit rimas..tetapi kesan penurunan berat badan tu lagi membahagiakan!

Stay tune.. entry berikutnya saya kongsikan pengalaman saya berhenti pengambilan omega ini.

Norlida ali SID no 1076533
Pengedar SHAKLEE area balik pulau dan sekitarnya
whatsapp 0125656085
Fb address norlyda ali
Page pakar nyata jelita
Wechat nelly020974
Instagram idaally

No comments:

Post a Comment