Sunday 5 October 2014

raya dan dua hari yang sepi

salam sejahtera sahabat sekalian.. selamat hari raya aidil adha di ucapkan.. rasanya masih belum terlewat mengucapkannya.. setelah bisu tanpa bicara dua hari.. kita bertemu lagi.. kesihatan yang tidak berapa baik menyebabkan tiada bait kata mampu di lontarkan.. nak pulak sekarang laptop sahaja yang boleh menembusi wifi manakala desktop dah mula buat perangai. dengan telefon pulak aku selalu gagal untuk menghantar berita ke sini..!

malam ni takde cerita rasmi yang nak di kongsikan. sekadar cerita rasa hati yang semakin tua ini menyambut hariraya. untuk pertama kali aku beraya hanya bertemankan anak-anak yang tidak tahu apa-apa. suami aku bekerja akan balik esok pagi. so.. pagi raya tadi aku takde rasa pun hariraya.. hanya seawal pagi tadi aku menelefon mak kat kampung. dia ceria sahaja bunyinya. ye lah.. hanya aku seorang yang tak balik. adik-adik yang lain semua ada di kampung. nasib lah ni raya haji.. kalau raya puasa mustahil aku akan tunggu macam ni kat rumah!

selalu dulu masa awal kawin aku takde anak.. di kajang.. pasti akan balik raya mana pun.. masa duduk di perak pernah sekali suami kerja jugak pada hari raya.. tapi aku ada bibik indon yang menemani aku dan anak-anak.. tahun lepas pertama kali beraya di penang tapi adik aku kakteh dan ibu aku ada di sini menemani aku berhariraya. jadi tahun ni paksa rela.. beraya lah tiga beranak je.

tiada persiapan langsung yang menggambarkan suasana hari raya. semalam aku berhajat nak membuat rendang ayam.. tapi pergi pasar punya la ramai orang beratur nak beli ayam! sudahnya aku balik dengan santan..kerisik dan serai yang sebeban!! ayam takde! 

pagi tadi seawal tujuh pagi suami aku dah keluar bekerja.. aku sambung tidur sehingga anak-anak bangun! kemudian bersiap untuk ke rumah pengasuh anak-anak aku. kat rumah pengasuh yang aku panggil kaksu ni lah merasa makan rendang.. lemang dan ketupat.. kebetulan pulak hujan je.. so .. mood nak berjalan tu takde.. terbantut.. balik dari rumah kaksu hujan renyai.. aku sambung tidur lagi!! mewah dengan tidur hari raya aku kali ni!

sehingga detik aku menulis ni.. tiada aktiviti menarik.. anak-anak mengadap movie.. aku mengadap lappy.. dengan mood yang kurang dan dengan kesihatan yang tidak memberangsangkan....

 

 

No comments:

Post a Comment