Monday 22 September 2014

duka di hati tiada siapa yang tahu...

salam sahabat maya sekalian.. bertemu lagi kita di bait-bait kata tanpa suara ini.. aku tahu setiap hari memang ada pengunjung setia yang akan membaca blog aku ni.. tapi belum ada yang berani berkenalan dengan aku dengan lebih dekat lagi! hehehee! takpe .. aku masih sabar menanti..

kali ini aku kongsikan kisah warna warni yang berada disekitar kehidupan aku dan keluarga terdekatku.. tiba-tiba ketika memikirkan entry apakah yang aku nak buat untuk skop peribadi kali ini teringatkan kisah saudara-saudaraku yang pelbagai situasi.. dan situasi paling orang suka nak tau atau nak baca atau nak kutuk dan isu yang tak pernah sunyi dan tak pernah basi sejak lama dulu adalah POLIGAMI.

ramai yang menuding jari ke arah yang menjadi isteri kedua jika membincangkan isu ini. sedangkan tiada salahnya menjadi isteri kedua. ramai juga yang mengatakan suami orang tu gatal kalau beristeri lebih.. sedangkan dalam islam ia adalah halal. terpulang pada diri masing-masing untuk menilai dan melabelkannya.

sekadar pandangan peribadi dari pengalaman dan persekitaran aku.. (tak perlu boikot ye.. aku takde kepentingan menulis entry ni) ada je keluarga aku yang aman damai walau berkongsi suami.. tapi tak kurang jugak yang porak peranda dan karam di lautan huru hara!

ada saudara aku yang duduk serumah dengan dua isterinya.. aman je.. rasanya lebih 15 tahun dah begitu.. takde pulak perang dunia terjadi antara mereka.. ada yang tak tinggal serumah.. tetapi madu datang hari-hari kerumah isteri tua untuk hantar baby yang di jaga bibik di rumah isteri pertama.. dan ada yang berpuluh tahun kawin rahsia sehingga meninggal baru pecah rahsia! semua tu kisah yang berlaku pada orang yang memang wujud di alam realiti aku. ini kisah benar.. bukan rekaan!

itu kisah yang aman..

kisah tak aman rasanya tak perlu lah aku huraikan sebab banyak sangat dah kita baca pasal kisah tak aman dalam poligami ni. Sebenarnya aman ke tak dalam poligami adalah berpunca dari peranan masing-masing. suami terutamanya tidak boleh berat sebelah. isteri tua tidak boleh membolot sangat dan isteri muda memang kena banyak beralah.. kalau semua pelaku-pelaku ini membawa peranan masing-masing dengan baik.. dan bersangka baik.. huru hara tu akan semakin sepi bila lama dah bersama makin serasi..

cuma.. dalam hati hanya pelaku berkongsi dengan Allah sahaja.. bak kata salah seorang saudara ku yang bermadu.. aku mengatakan dia sangat baik kerana isteri kedua suaminya dia yang pinangkan.. hantaran kawin dia yang sediakan.. jawapan nya segar di ingatan aku.... HATI KITA AWAK MANA TAHU!

Ada nak kongsi pengalaman?


Silakan whatsapp 01135078334
Fb address norlyda ali
Page pakar nyata jelita
Wechat nelly020974
Instagram idaally


No comments:

Post a Comment