Friday 26 September 2014

ahli politik vs pengedar shaklee

salam sahabat maya sekalian.. moga terus seronok membaca coretan tinta bisu aku nih.. kali ini aku nak kongsikan cerita yang agak berbeza dari biasa. Tak pernah lagi sentuh hal ni dalam penulisan maya ni.. kisah ni rentetan dari berbual dengan seorang bekas pelajar yang menceburkan diri dalam bidang politik. Pelajar ni aku ajar dia masa dia form 1 dan form 2 masa di kajang. syamil azmim nama student ni..

dia ni aku kenal sebagai seorang yang periang.. senang memberi kerjasama dan dia seorang yang sangat berminat dengan komputer.. ingat lagi di awal aku di skolah tu.. aku jadi guru penyelaras ICT.. di selangor kalau pasal ICT sekolah memang up to date.. kursus sampai ke pangkor.. kuantan.. melaka.. dalam usaha memperkasakan ICT.. masa tu penyelaras ICT di arahkan menubuhkan briged cyber. ni macam kata pengawas ICT la.. dan dia ni antara pelajar lelaki melayu yang ke depan memberi kerjasama di saat semua pelajar lelaki lain menikus. 

setahu aku ayahnya memang seorang yang boleh dikatakan pakar dalam bab komputer ni. syamil ni juga berbakat dalam teater. dan aku tak boleh lupa pasal dia.. dia ada 'klik' di sekolah. yang nyata bukan klik yang tak baik lah. klik kaki meronda time rehat.. mesti dia kelihatan berjalan sekumpulan dan dia macam raja yang di iringi dayang-dayang! aku dengan sorang lagi rakan sekerja selalu cakap.. tengok tu.. syamil dan dayang-dayangnya!

dia ada otak yang boleh tahan dalam akademik.. tapi tak mahu berpindah ke kelas yang lebih baik. alasannya tak suka!

itu cerita dulu. cerita dia semasa awal persekolahan menengahnya. malam tadi aku tanpa sengaja terlihat wall facebook nya.. wah! tak sangka .. seusia 21 tahun dia sudah mula melibatkan diri dalam politik. bertanding untuk parlimen putrajaya bagi jawatan belia. aku sendiri kurang pasti pertandingan macam mana pada awalnya. bila dah bersembang dengan dia rupanya memang baru di wujudkan satu lagi sayap dalam parlimen untuk wakil belia. itu penerangannya pada aku. dan dalam sembang singkat aku dengan dia, dia cakap dia memang aim untuk jadi ahli politik pada usia 23 tahun. dia sudah mempunyai syarikat sendiri dan bergerak aktif.. bukan sekadar pada nama dan pendaftaran sahaja.

semoga dia terus sukses. aku yakin dia boleh jadi pemimpin yang di senangi. sikapnya yang mudah mesra dan pandai bergaul serta senang memberi kerjasama dah ada dari awal usia remajanya.

tu kisah anak murid aku..

kisah aku lak berkaitan dengan politik ni.. sebenarnya aku memang berbakat ke arah itu.!! hahahaa!! puji sikit diri sendiri. ramai yang mengatakan aku berkemampuan bercakap untuk pengaruh orang. dan abah aku adalah orang yang nak sangat tengok aku memasuki era politik! dulu sebelum aku bergelar guru dia akan bertanya setiap kali aku pulang ke kampung.. dia akan tanya.. 'dah masuk ke jadi AJK mana-mana cawangan UMNO! huhuhuhu!

sebenarnya.. pada awal memang aku ada rasa seronok nak join.. tapi bila usia makin meningkat.. persepsi aku terhadapa politik berubah.. dan minat tu tidak aku asah dan kembangkan. aku biarkan sahaja ia berlalu. sememangnya minat bercakap dan berhujan adalah kekuatan diri aku.. tapi politik bukan medan aku mengasah minat tu nampaknya. aku bercita-cita untuk menjadi peguam pada asalnya. tapi terjerumus ke bidang grafik. menjadi guru bukan pilihan aku.. tetapi bila aku masuk ke UPSI yang tanpa sedar rupanya wajib posting ketika itu, menjadikan minat itu datang dan bercambah hari ke hari..

sebagai pengakhirannya aku merasakan menjadi pendidik adalah medan untuk aku mengasah dan mempertajamkan bakat dalam berhujah dan berkata-kata. bak kata pelajar aku.. aku suka PAKU orang. yang bila aku siasat maksud paku tu adalah mematikan cakap orang. mungkin dengan pelajar lain.. dengan orang dewasa lain. tapi berpaksikan pada ketentuanNya.. aku yakin memang menjadi pendidik adalah medan terbaik aku. dan aku bercadang mengembangkan bakat untuk menjadi motivator selepas ni..dalam masa sama mendalami bisnes shaklee juga pengisian dalam rutin kehidupan aku. siapa tahu.. aku akan resign sebagai guru sepenuh masa.. menjadi motivator dan bisnes woman yang berjaya!!!


doakan ye!


SYAMIL - pelajar yang di maksudkan.







No comments:

Post a Comment