Sunday 29 June 2014

Kenapa kita perlukan vit C



Membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yg menyusun tubuh manusia.

Vit C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisme kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak.

Vitamin C berupaya mencantum bahan logam berat spt plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan drp badan dgn lebih mudah. Mereka yg MEROKOK patut menjadikan Vit C sbg kawan baik  coz ia dpt membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda drp mengalami kerosakan yg teruk.

Vitamin C juga berperanan dlm pengeluaran hormone anti-stress dan interferon (hormone fungsi imun).

Penyakit Skurvi adalah akibat kekurangan vitamin C. Sesiapa yg mengalami pendarahan dlm badan, lebam-lebam, gusi mudah berdarah, gigi mudah tercabut (goyang) dan luka lambat sembuh, pendarahan dlm otot dan sendi adalah disebabkan kekurangan vitamin C.

Kita digalakkan mengambil buah-buahan dan sayuran 5x sehari. Namun kekangan masa dan tekanan kehidupan masa kini menyebabkan vitamin C tidak dapat diserap oleh badan secara optimum dan lebih banyak keluar melalui AIR KENCING.

Mencantikkan kulit - Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu anda mendapatkan kulit yg lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukan pigmentasi iaitu penyebab utama jeragat.

Dos yg dicadangkan ialah 500mg sehari iaitu bersamaan 7 setengah biji oren...Mampu ke nk makan 7 biji oren tu???

No comments:

Post a Comment