Tuesday 15 April 2014

membantu utk mengekalkan 3 perkara dlm pengambilannya




 Saya rasa tekanan darah.. paras kolestrol telah biasa kita ketahui makna dan termanya...cuma ketika ada yang membahas kolesterol, trigliserida juga seringkali dibahas.

Sebenarnya, apa yang dimaksud dengan trigliserida?

# Trigliserida merupakan jenis lemak yang dapat ditemukan dalam darah

# hasil uraian tubuh pada makanan yang mengandung lemak dan kolesterol yang telah dikonsumsi dan masuk ke tubuh serta juga dibentuk di hati.


Trigliserida dalam bentuk klomikron berasal dari penyerapan usus setelah konsumsi makanan berlemak. Sebagai VLDL, trigliserida dibentuk oleh hati dengan bantuan insulin dari dalam tubuh.

Trigliserida yang berada di luar hati dan berada dalam jaringan misalnya jaringan pembuluh darah, otot, jaringan lemak akan dihidrolisis oleh enzim lipoprotein lipase. Sisa hidrolisis kemudian akan dimetabolisme oleh hati menjadi kolesterol LDL.


JADI.. dgn pelbagai sumber kajian tersebut.. dua produk ini di percayai boleh membantu dalam pengawalan tekanan darah dan kolestrol.. DAN secara tidak langsung mengawal juga paras gula dalam darah.

keadaan ini berlaku kerana penyakit darah tinggi .. kencing manis.. dan jantung adalah sering dikenali penyakit 3 serangkai.. pengawal salah satu darinya akan membantu mengawal dua lg yg lainnya...

No comments:

Post a Comment