Tuesday 19 August 2014

makan banyak pun kekurangan vitamin E?

Setiap hari kita makan nasi kan.. pasti dengan lauk kan.. rasanya jarang yang tak makan nasi kalau namanya orang melayu.. rasa mcm tak percaya kalau orang melayu tak suka makan nasi. jarang sekali dengar walau memang tak mustahil ada!

dah tu kalau makan nasi sure dengan lauk kan? ada yang masih amalkan makan nasi dengan garam jer? tipu lah!!

so.. dalam banyak makanan lauk pauk kita ambik tu pelbagai kandungan nutrisi yang ada.. lemak.. karbo. dan lain-lain.

hari ni meh kita tengok kandungan Vitamin E dalam hidangan pemakanan kita.
Makanan yang kaya dengan vitamin E termasuklah minyak germa gandum, bijirin gandum, kacang, soya, minyak jagung, avokado dan minyak zaitun. 

Haaa.. rasanya cukup ke berlebih pengambilan sumber ni yang menyumbang vitamin E?

Buah-buahan seperti anggur, pic, dan beri hitam serta sayuran seperti tomato, brokoli, dan taugeh. Telur juga mengandungi kandungan vitamin E yang tinggi. 

hak ni pulak rasanya paling banyak yang kalangan kita selalu ambik adalah telurrrr!! betul tak?
 
Makanan yang segar dan mentah mengandungi kandungan vitamin paling tinggi. Pendedahan makanan terhadap cahaya dan kepanasan akan mengurangkan kandungan vitamin dan mineral yang terkandung, jadi makanan yang terlalu masak dan makanan yang tidak disimpan dengan rapi perlu dielakkan. Begitu juga sayur-sayuran dan buah-buahan yang dipotong akan meningkatkan pendedahan terhadap cahaya, jadi memastikan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam bentuk asal lebih digalakkan.

so secara kesimpulannya bila kita ambik banyak jenis hidangan makanan, tetapi belum tentu cukup vitamin E yang di perlukan badan kita. kerana apa? semua jenis tanaman sekarang banyak menggunakan baja tiruan dan terdedah dengan cahaya matahari yang lama.. Dalam masa yang sama cara masakan kita juga mengurangkan kandungan vitamin E yang ada dalam setiap sumber makanan itu...

so.. meh kita amalkan pengambilan suplimen secara teratur agar kandungan vit E yang di perlukan badan berada dalam keadaan sempurna sentiasa. sebiji saja untuk sehari.. telan boleh .. buat masker pun boleh!!


sila-sila!! pm ida ali
011-35078334



vitamin E complex SHAKLEE

No comments:

Post a Comment