Sunday 24 August 2014

berjaya... pasti kaya?

salam sahabat semua.. di awal pagi minggu ni aku nak kongsikan pendapat dan pandangan peribadi aku tentang situsi yang biasa kita lihat dan hadapi.

orang kaya?

ramaikan kita jumpa orang kaya.. dan kita lihat kehidupan mereka sukses je.. senang lenang.. dan kita mentafsirkan mereka kaya dan berjaya dalam hidup..tapi kan.. atas dasar apa kita mengatakan orang kaya tu berjaya pun kita taktau.. senang cakap kita pun bukan rajin nak fikirkan.. sebab takde kena mengena dengan kita kan!?

sebenarnya pada pendapat aku..(korang tak perlu ikut atau boikot ye!) sekadar pandangan sendiri.. aku merasakan orang kaya tidak semuanya berjaya.. ramai yang kaya tapi miskin hati. miskin hati dalam memberi kepada yang hak. miskin hati dalam menyayangi pada yang hak.. miskin hati dalam hubungan dengan Pencipta. 

tiga perkara ni selalu aku jumpa. ramai yang kelihatan kaya.. tapi miskin dengan senyuman.. miskin dengan keikhlasan. aku pernah hadapi situasi ni. ketika itu aku bekerja di sebuah butik yang terkenal dengan produknya yang mahal. kiranya yang masuk membeli tu memang orang yang berduit. Nak pulak masuk membeli songket yang beratus dalam kuantiti yang banyak. (mungkin bagi korang tak cukup kaya orang gini.. tapi bagi aku yang tak pernah kaya ni rasa orang tu dah kaya lah!)

sambung cerita orang tu tadi.. dia dengan angkuhnya berkata pada aku.. u ni tau kira ke dah i beli banyak-banyak ni?.. dengan muka yang angkuh..dengan bahasa yang sinis..bukan kah itu miskin hati namanya? bersangka buruk pada seorang pekerja kedai yang di anggap tidak tau apa-apa.. kaya duit kan?? tapi hati?

sendiri mau ingat lah!!

so.. betul ke yang kaya tu berjaya? hmmm.. mungkin satu segi mereka kaya.. tapi tidak semua segi mereka berjaya dengan kekayaan mereka!!

renung-renungkan lah!

No comments:

Post a Comment