Tuesday 14 October 2014

pendidikan melalui shaklee

hari ni nak bawakan kisah yang luar kotak sikit.. bukan sekadar shaklee.. pendidikan merentasi pelbagai ruang pekerjaan.

sebenarnya tidak semua orang yang bijak berjaya dalam hidup. ibaratnya orang yang punya kelulusan tinggi belum tentu akan mencapai kejayaan yang gemilang dan terbilang dalam bidang kerjaya. sebagai contoh ada orang takde la tinggi mana pendidikan tapi rezeki dia dalam berniaga sangat baik.. untung perniagaannya berlipat kali ganda dari orang yang punya pangkat tinggi setanding pendidikan mereka. itu wujudnya ayat bekerja dari rumah, berpendapatan CEO..

satu lagi.. ada juga yang bekerja biasa-biasa sahaja dengan kelulusan yang biasa-biasa sahaja, tetapi mereka sebenarnya mampu cemerlang dalam pelajaran tapi tidak punya ruang waktu dan kesempatan. kengkadang desakan hidup membuatkan mereka terpaksa menguburkan cita-cita untuk melanjutkan pelajaran. ada banyak kes gitu sebenanrya.

kes lain pula.. ada yang memang tak minat dah nak sambung belajar. minatnya terarah untuk membina keluarga. maka berkahwin lah di usia muda. keadaan ini bagus juga sebenarnya. tidak bermakna sudah bekeluarga tidak boleh melanjutkan pelajaran.. aku ada kawan yang dah berusia awal 40an ni baru nak mula ambik degree.. sama dengan anak dah masa belajar.. tapi rasanya tu tak salah selagi ada kemahuan pasti terbentang jalan.

pada keadaan lain pulak.. ada orang menyanjung tinggi orang yang punya akademik tinggi sedangkan kejayaan akademik tu kengkadang tak bawa apa makna nya pun dalam kehidupan seharian. ada yang berpelajaran tinggi tapi tidak boleh bergaul dengan baik.. suka meninggi diri dan mcam-macam masalah mental lagi..

aku pulak melalui pendidikan formal ke peringkat sekarang dalam jangka waktu yang amat panjang dan perlahan.. semua itu ada hikmahnya.

bila mula mencebur diri dalam bisnes online mcam sekarang juga merupakan peluang pendidikan secara percuma dan pelbagai bidang.. bidang pemakanan.. bidang motivasi dan tak lupa juga kewangan! semua tu pembelajaran secara tidak langsung yang dapat di perolehi bila menjiwai bissnes ini...

 



1 comment:

  1. marilah kita belajar selagi hayat di kandung badan , tak kira lah belajar apa yang penting mendatangkan kebaikan kepada kita dan orang-orang di sekeliling kita. Kepada anda yang nak belajar bisnis shaklee boleh hubungi saya...jangan risau anda boleh belajar benda yang anda tak pernah tahu, kerana saya akan cuba menolong anda.

    ReplyDelete